Pilates är en relativt ny träningsform som utvecklades av Joseph Pilates för att stärka muskler, öka flexibiliteten och förbättra den allmänna hälsan. Träningsformen fokuserar främst på bålen, det vill säga man tränar mest mag- och ryggmusklerna. Pilatesövningarna kräver att man engagerar sinnet med kroppen och genom detta skapa rörelser som innefattar hela kroppen. Varje övning utförs med uppmärksamhet till andningen, god form och effektiva rörelsemönster. Övningarna är enkla och väldigt skonsamma eftersom det inte används komplexa och invecklade utrustningar, utan det som oftast räcker är en mjuk matta för bekvämligheten.

Varför jag har valt att nämna pilates är för att övningarna är otroligt effektiva och skonsamma. De känns naturliga och enkla att utföra och att det går att göra de varsomhelst. De stärker kärnan, förbättrar balansen, finslipar koordinationen och minskar stress. Man kan säga att pilates är en kombination av styrketräning, stretching och yoga.



Idag är pilatesövningar väldigt populära och pilates är även en världens snabbaste växande träningsformer. De används och lärs ut av många fitness gurus.

Jag har hittat ett väldigt bra videoklipp på nätet som jag tycker är passande för Vigorös. Det är pilatesövningar som är speciellt lämpade för magen.

För just träningsprogrammet eller pilatesträning i allmänhet så rekommenderar vi att du försöker utföra det ungefär 3 gånger i veckan. Du kan även prova kombinera pilatesträningen med andra magövningar som du hittar här på Vigorös.


3 tips för nybörjaren

Om du inte är helt bekväm med att påbörja pilates träning omgående eller på egen hand hemifrån utan vill ha lite extra rådgivning så har vi framställt ett par praktiska tips för dig som är nybörjare:

1. Börja mjukt

Pilates handlar om att genom mjuka och graciösa rörelser uppnå optimal funktionalitet. Om du överanstränger dig och hamnar i smärtsamma positioner så gör du med all sannolikhet övningarna fel. Givetvis så kommer du utsätta kroppen för nya rörelser och positioner som du tidigare inte har gjort men generellt så bör pilates smärtfritt då det ska kännas intuitivt och naturligt. Därför ska du börja mjukt och köra övningarna långsamt så att du får till det på bästa sätt.

2. Hitta en pilates instruktör

Om du är en som vill ha hands on erfarenhet av hur man utför pilates så kan det bästa för dig vara att hitta en instruktör nära dig. Pilates såsom yoga har flera nivåer av fullbordan när det handlar om träningsformen. En pilates instruktör som kan visa dig fundamenten av pilates kan vara därmed ovärderligt.

kurser.se kan du hitta en rad olika pilates kurser ämnade för människor i olika situationer. Dvs. nybörjare, mammor och avancerade med mera.

3. Skapa en pilates plats hemma

Om du verkligen vill få resultat så behöver du rutin på pilatesträningen. Detta kan du åtgärda genom att skapa en liten plats hemma i något hörn för just specifikt pilates. Detta ger dig extra fokus att hålla igång träningen en längre tid framåt. Denna plats kan även platsen vara där du mediterar eller tränar yoga!

Slutsats

Pilates kan vara träningsformen som du letat efter med dess tillgänglighet och dynamiska rörelser. Kom ihåg dock att endast pilates och magträning kommer nog inte räcka till för att ge dig en platt mage, utan nyckeln till en slätmage är att kombinera träningen, diet med fettförbränningen. Lycka till!

Pin It on Pinterest