Det finns en rad olika positiva fördelar med yoga, för att inte nämna de positiva aspekter som träningsformen gör för ditt psyke och din fysiska kropp. Det är alltså perfekta övningar att utföra för att få flera flugor i en smäll, speciellt om du är ute efter en vältränad kropp samtidigt som du övar på stillet. Det är många som kanske får för sig att yoga endast handlar om stillasittande eller stående positioner, men det finns många som även hjälper dig att gå ned i vikt och öka din muskelmassa, oavsett om du vill bygga muskler, viktminskning eller är ute efter en mer slimmad kropp!

Tre yoga övningar för smalare midja

Det finns några övningar som specificerar på att låta dig gå ned i vikt och för att skapa en slimmad kropp. Läs vidare i den här artikeln så kommer du kunna lära dig några av dessa övningar, om det är själva träningen av yoga som du vill nå. Dessa är dock endast några utvalda övningar, så det finns även fler övningar som hjälper dig med viktminskning.



Catus Padmasana

För att göra den här övningen så ligger du på rygg, därefter böjer du dina ben och sätter dina fötter i mattan så nära rumpan som möjligt. Låt dina ben ha ett avstånd en höftbredd från varandra. Dina armar låter du ligga bredvid din kropp. Ta ett djupt andetag och lyft upp dina höfter. Därefter trycker du upp din ryggrad i en vid båge, så ditt bröst är så långt upphöjt som möjligt. Se även till så att din hals är utsträckt och även så att din haka pekar ned mot ditt bröst. Håll kvar den här positionen under några andetag.

Denna position kommer bygga upp musklerna av din kropp, speciellt sätesmusklerna. Övningen hjälper dig att öppna upp din bröstkorg och stärker din andning. Den hjälper även mot dålig hållning och låter dina axlar hamna på plats. Den kan dessutom ta bort vätska som inte behövs från din kropp och kan påverka ditt lymfatiska system.

  • Bra mot dålig hållning
  • Sätter axlar på plats
  • Tar bort överflödig vätska från kroppen

Viparita karani

För att utföra den här positionen, så lägger du en kudde eller en dyna under din rumpa, så att de kan stödja dina höfter och nedre revben. Tryck upp dina ben mot en vägg, så att det ser ut som du sitter på väggen med din rumpa. Dra upp armarna över axlarna och huvudet, med dina handflator uppåt. Se till så att du ligger i mitten av din kudde eller dynan. Se till så att dina skulderblad pressas ned mot golvet, ta ett par djupa andetag och blunda. Ligg kvar såhär i några minuter. Den är yogapositionen kan lugna ditt nervsystem och ditt sinne, de dränerar även vätskeansamlingar, vilket hjälper med viktminskning och hjälper lyftsystemet. Du stimulerar även den hypotalamus och hypofysen som du har i din hjärna.


  • Dränerar vätskeansamlingar
  • Hjälper ditt lyftsystem
  • Stimulerar hypofysen och hypotalamus i hjärnan
  • Lugnar ditt sinne och ditt nervsystem

Utthita Ashwa Sanchalanasana

Börja med att stå med dina två fötter rakt på golvet eller yogamattan. Runda därefter ditt högra knä mot din näsa, medans du ställer din högra fot mellan dina händerna och böjer dig ned till ett lågt utfall. Låt vikten skiftas över till dina fötter, sträck ut dina armar upp mot ditt tak vid båda dina sidor av ditt ansikte. Böj ned ditt högra knä i en vinkel av 90 grader och se till så att ditt knä inte är utanför din ankel. ta minst tre andetag och gör samma sak på vänstra sidan. Den här övningen öppnar upp ditt bröst och skapar en starkare underkropp. De stillar även ditt sinne, vilket gör att du enklare har koll på vad du gör här och nu.

  • Lugnar ditt sinne
  • Skapar en starkare underkopp
  • Öppnar upp ditt bröst

Kikar man på de fördelar som dessa och många fler yogapositioner gör för dig, är att du reducerar din stress när du utför positionerna. Det får alltså din kropp att släppa den vätska och de fett som annars kan stanna om kroppen är stressad. Dessutom så påverkar många positioner ditt matsmältningssystem, vilket betyder att du enklare kan gå ned i vikt och även för behålla vikten enklare.

När du utför yoga så stillar du även dina tankar, vilket också kan bidra att du har koll på när du verkligen behöver mat eller om du bara är matsugen. Du får också en stabilare hållning, vilket gör att du andas bättre som då ger mer syre till din hjärna. Detta ökar din energinivå och ger dig mer energi för viktnedgången.

När det handlar om viktnedgång så behöver man dock även äta rätt och se till att träna regelbundet. Det handlar om motivation, vilket många yogapositioner kan hjälpa dig att öka tack vare många av de fördelar som yoga kan ge dig.

Pin It on Pinterest